Klubbdirektören: "Över 8 000 platser i arenan nästa säsong"
Brynäs seglar i medvind – både på och utanför isen. Efter en säsong som slutade i SM-final för herrarna och sportslig framgång även på damsidan, väntar nu en av klubbens bästa ekonomiska resultat någonsin.
Men någon exakt siffra vill klubbdirektören Håkan Svedman ännu inte ge.
– Det är ett bra finansiellt resultat som alla kommer vara nöjda med, säger han i Gefle Dagblads podd Nedsläpp Brynäs.
Publikrekord – och kapacitetshöjning
En viktig förklaring till vinsten är den kraftiga ökningen i publikintäkter. Förra säsongen låg snittet på imponerande 7 700 åskådare – klart över den budgeterade nivån på 6 500. Och nästa säsong höjs publikkapaciteten i Monitor ERP Arena.
– Vi kommer att ta in över 8 000 i arenan, berättar Svedman.
Genom att bygga ut plan fyra med fler mat- och dryckesytor hoppas klubben skapa ytterligare intäkter. Men trots den ekonomiska boomen manar Brynäs till försiktighet.
– Vi har haft tuffa år bakom oss. Det här året ger oss lugn och möjlighet att bygga långsiktigt, inte att börja spendera vilt.
Inga luftslott – men satsningar ändå
Trots det starka resultatet kommer klubben inte att räkna med ett nytt publikrekord i budgeten.
– Vi kan inte överbudgetera. Snittet på 7 700 förra säsongen var fantastiskt, men vi sätter en mer rimlig nivå, säger Svedman.
Spelarbudgeten höjs något, men målsättningarna är fortsatt realistiska: topp 4 i SDHL, topp 6 i SHL. Samtidigt förbereds laget för spel i CHL – där målet ekonomiskt är ett nollresultat.
Arenadebatt och tröjbråk
I podden lyfter Svedman också diskussionen om placeringen av bortaståplats, en fråga som fortsatt är olöst.
– Det är en komplex fråga som påverkar hela arenarummet. Vi har inte hittat en fungerande lösning än.
Han kommenterar även den politiska kritik som riktats mot klubbens reklamfria tröjor, bland annat från moderatpolitikern William Elofsson som menat att klubben borde sälja reklam för att motivera kommunalt stöd.
Svedman håller inte med.
– För våra största partners handlar det om att göra verklig skillnad. Första året utan reklam på tröjan ökade våra intäkter. Det är en strategi som fungerar – både sportsligt och ekonomiskt.
Med trygg ekonomi, utökad arena och sportslig medvind tar Brynäs nu sikte på nästa nivå – men utan att tumma på sina principer.
Missa inte
👉
Lämnar Brynäs – redo för äventyret i Nordamerika: “Tanken är att jag ska stanna kvar där borta”
👉
Tunga beskedet: Tvingas pausa karriären - av hälsoskäl
👉
KLART: Örebro lånar från Brynäs
Sportlovin
2025-06-05